دعای عظم البلا حدیث - اقلیمـ رهایے

    *وَ قَالَ [علیه السلام] لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِیلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ .*
    و درود خدا بر او ، فرمود : از بخشش اندک شرم مدار که محروم کردن ، از آن کمتر است.
نهج البلاغه ی امام علی علیه السلام



      

*وَ قَالَ [علیه السلام] عَیْبُکَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَکَ جَدُّکَ .*

    و درود خدا بر او ، فرمود :
عیب تو تا آن گاه که روزگار با تو هماهنگ باشد ، پنهان است .

حکمت 51 نهج البلاغه ی امام علی علیه السلام



      

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : سَیَأتی زَمانٌ عَلی اُمتَّی یَفِرُّونَ مِنَ
الْعُلَماءِ کَما یَفِرُّ الْغَنَمُ مِنَ الذِّئْبِ، إبْتَلاهُمُ اللّهُ بِثَلاثَةِ أشْیاء: الاْوَّلُ: یَرَفَعُ
الْبَرَکَةَ مِنْ أمْوالِهِمْ، وَ الثّانی: سَلَّط اللّهُ عَلَیْهِمْ سُلْطاناً جائِراً، وَ الثّالِثُ:
یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیا بِلا إیمان.
«مستدرک الوسائل، ج 11، ص 376، ح 13301»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: زمانی بر امّت من خواهد آمد که
مردم از علماء گریزان شوند همان طوری که گوسفند از گرگ گریزان است،
خداوند چنین جامعه ای را به سه نوع عذاب مبتلا می گرداند:
1-برکت و رحمت خود را از اموال ایشان برمی دارد.
  2-حکمفرمائی ظالم و بی مروّت را بر آن ها مسلّط می گرداند.
 3-هنگام مرگ و جان دادن، بی ایمان از این دنیا خواهند رفت.



      

 قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : یَأتی عَلی النّاسِ زَمانٌ، الصّابِرُ
مِنْهُمْ عَلی دینِهِ کَالْقابِضِ عَلی الْجَمَرِ.
«بحارالأنوار، ج 28، ص 47، ح 9»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: زمانی بر مردم خواهد آمد که صبر
نمودن در برابر مسائل دین ـ و عمل به دستورات آن ـ همانند در دست گرفتن آتش گداخته است.



      

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : مَنْ أنْظَرَ مُعْسِراً، کانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْم
صَدَقَةٌ.
«بحارالأنوار، ج 100، ص 151، ح 17»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر کس بدهکار ناتوانی را مهلت دهد
برای هر روزش ثواب صدقه در راه خدا می باشد.



      

    *وَ قَالَ [علیه السلام] سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ .*

    دورد خدا بر او ، فرمود : گناهى که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکى
    است که تو را به خود پسندى وا دارد.

نهج البلاغه ی امام علی علیه السلام



      

    *وَ قَالَ [علیه السلام] لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِى هَذَا عَلَى أَنْ یُبْغِضَنِى مَا
    أَبْغَضَنِى وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ یُحِبَّنِى مَا أَحَبَّنِى وَ
    ذَلِکَ أَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ ص أَنَّهُ قَالَ یَا عَلِیُّ لَا یُبْغِضُکَ
    مُؤْمِنٌ وَ لَا یُحِبُّکَ مُنَافِقٌ .*
    و درود خدا بر او ، فرمود : اگر با شمشیرم بر بینى مؤمن بزنم که دشمن
    من شود ، با من دشمنى نخواهد کرد ، و اگر تمام دنیا را به منافق ببخشم
    تا مرا دوست بدارد ، دوست من نخواهد شد و این بدان جهت است که قضاى
    الهى جارى شد ، و بر زبان پیامبر اُمى (ص) گذشت که فرمود :
    " اى على ! مؤمن تو را دشمن نگیرد ، و منافق تو را دوست نخواهد داشت ."
نهج البلاغه ی امام علی علیه السلام



      

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : ما تَواضَعَ أحَدٌ إلاّ رَفَعَهُ اللّهُ.

«بحارالأنوار، ج 72، ص 120، ح 7»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: کسی اظهار تواضع و فروتنی نکرده،
مگر آن که خداوند متعال او را رفعت و عزّت بخشیده است.



      


    *وَ قَالَ [علیه السلام] لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِى عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا جَعَلَ اللَّهُ مَا کَانَ مِنْ
    شَکْوَاکَ حَطّاً لِسَیِّئَاتِکَ فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِیهِ وَ لَکِنَّهُ یَحُطُّ السَّیِّئَاتِ وَ یَحُتُّهَا حَتَّ
    الْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِى الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَیْدِى وَ الْأَقْدَامِ وَ إِنَّ
    اللَّهَ سُبْحَانَهُ یُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّیَّةِ وَ السَّرِیرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ
    قال الرضى و أقول صدق ع إن المرض لا أجر فیه لأنه لیس من قبیل ما یستحق
    علیه العوض لأن العوض یستحق على ما کان فى مقابلة فعل الله تعالى
    بالعبد من الآلام و الأمراض و ما یجرى مجرى ذلک و الأجر و الثواب
    یستحقان على ما کان فى مقابلة فعل العبد فبینهما فرق قد بینه ع کما
    یقتضیه علمه الثاقب و رأیه الصائب .*

    و درود خدا بر او به یکى از یارانش که بیمار بود فرمود : خدا آنچه را
    که از آن شکایت دارى ( بیمارى ) موجب کاستن گناهانت قرار داد ، در
    بیمارى پاداشى نیست اما گناهان را از بین مى برد ، آن ها را چونان برگ
    پاییزى مى ریزد و همانا پاداش در گفتار به زبان ، و کردار با دست ها و
    قدم هاست ، و خداى سبحان به خاطر نیت راست ، و درون پاک ، هرکس از
    بندگانش را که بخواهم وارد بهشت خواهد کرد .
    مى گویم : ( راست گفت امام على [علیه السلام] " درود خدا بر او باد "
    که بیمارى پاداشى ندارد ، بیمارى از چیزهائى است که استحقاق عُوُض دارد ،
    و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بندة خود ، در نا
    ملایمات زندگى و بیمارى ها و همانند آن ها ، اما اجر و پاداش در برابر
    کارى است که بنده انجام مى دهد. پس بین این دو تفاوت است که امام [علیه
    السلام] آن را با علم نافذ و رأى رساى خود ، بیان فرمود .

نهج البلاغه



      

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : عَلَیْکُمْ بِمَکارِمِ الاْخْلاقِ، فَإنَّ
اللّهَ عَزَّوَجَلَّ بَعَثَنی بِها، وَ إنَّ مِنْ مَکارِمِ الاْخْلاقِ: أنْ یَعْفُوَالرَّجُلُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ، وَ
یُعْطِیَ مَنْ حَرَمَهُ، وَ یَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ، وَ أنْ یَعُودَ مَنْ لایَعُودُهُ.
«بحارالأنوار، ج 66، ص 375، ح 24.»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: بر شما باد رعایت مکارم اخلاق، که
خداوند مرا بر آن ها مبعوث نمود، و ـ بعضی از ـ آن ها عبارتند از:
کسی که بر تو ظلم کند ـ به جهت غرض شخصی ـ او را ببخش، کسی که تو را نسبت به چیزی
محروم گرداند کمکش نما، با شخصی که با تو قطع دوستی کند رابطه دوستی داشته
باش، شخصی که به دیدار تو نیاید به دیدارش برو.



      
<      1   2   3   4   5   >>   >




[Designed By Ashoora.ir    مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ ]