زیارت عاشورا
دیانت - اقلیمـ رهایے

وَ قَالَ [علیه السلام] الْغِنَى فِى الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ .

    و درود خدا بر او، فرمود :
ثروتمندى در غربت ،وطن
و تهیدستى در وطن ، غربت است.
نهج البلاغه ی امام علی علیه السلام



      

*وَ قَالَ [علیه السلام] الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ .*
    و درود خدا بر او ، فرمود : شکیبایى دو گونه است :
شکیبایى بر آنچه خوش نمى دارى
و شکیبایى در آنچه دوست مى داری.
نهج البلاغه ی امام علی علیه السلام



      

1395/12/19
رهبر انقلاب:
اگر احساس مسئولیت در مسئولان به‌گونه‌ای بود که آنان همواره دغدغه‌ی کار و تلاش و هدف‌گرایی و مجاهدت داشتند، نشان می‌دهد آنان در خطوط اصلی حکومت اسلامی حرکت می‌کنند اما اگر برخلاف این بود باید بدانیم که از چارچوب‌های حکومت اسلامی خارج شده‌ایم/ «احساس مسئولیتِ مسئولان» موضوعی فوری، ضروری و واجب است. در قبال مسائل فرهنگی و معیشت مردم، به‌شدت مسئول هستیم و اگر حتی یک جوان مؤمن در اثر عملکرد ما خدای ناکرده از راه منحرف شود، ما مسئولیم.



      

    *وَ قَالَ [علیه السلام] قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ . *
    و درود خدا بر او ، فرمود : دل هاى مردم گریزان است ،
به کسى روى آورند که خوشرویى کند .
نهج البلاغه ی امام علی «ع»



      

امسال از فروردین که تا امروز سپری شد
بنده خوشحالم که خدمت ملت بزرگوار و عزیز ایران اعلام کنم که
دولت به قول‌هایی که به مردم از اول سال و یا پایان سال گذشته داده عمل کردهوااااای
خدا را شکرگزاریم که خداوند به ما توفیق داد در برابر مردم شرمنده نشویم.تبسم


از برجام نترسید و حرف بزنید و بگویید
برخی از این سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند اگر
بگویند که برجام چه خدمتی کرده فکر می‌کنند تعریف از دولت می‌شود،
تعریف از دولت که حرام نیست مؤدب
به هر حال یک بار هم از دولت تعریف کنید،
بر فرض که از نظر شما هم اشکال دارد
برجام که متعلق به دولت نیست
بلکه برجام متعلق به ملت، رهبری است خوابم گرفت
و همه دست به دست هم دادیم و
آقا راهنمایی، هدایت و ارشاد کردند، مشکوکم
ملت به صحنه آمدند و همه دست به دست هم دادیم و
یک افتخار ملی است و ما به عنوان یک خادم کارهایی کرده‌ایم
و این افتخار، افتخاری برای کل ملت ایران است.چشمک


سخنان گهر بار شیخ حسن روحانی آفرین
در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 96
95/12/07

 



      

    وَ قَالَ [علیه السلام] الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْیِ وَ الرَّأْیُ
    بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ .

    و درود خدا بر او ، فرمود :
پیروزى در دور اندیشى ،
و دور اندیشى در به کار گیرى صحیح اندیشه ،
و اندیشه صحیح به راز دارى است.
نهج البلاغه



      

وَ قَالَ [علیه السلام] قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ
    شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیْرَتِهِ .*

    و درود خدا بر او ، فرمود : ارزش مرد به اندازة همت اوست ، و راستگویى
    او به میزان جوانمردى اش ، و شجاعت او به قدر ننگى است که احساس مى کند
    ، و پاکدامنى او به اندازة غیرت اوست .
نهج البلاغه ی امام علی درود خدا بر او



      

یک مسئله‌ای که اخیراً مطرح کردند، مسئله‌ی ازدواج جوانها بود که خب، همه -پسر و دختر- مطمئنّاً علاقه‌مندند. من همین‌جا به توصیه‌ی این جوان عزیزی که از من خواستند به پدر و مادرها تذکّر بدهم، به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛ من خواهش میکنم و تقاضا میکنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سخت‌گیری میکنند؛ هیچ سخت‌گیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود دارد -مسئله‌ی مسکن، مسئله‌ی شغل و از این مسائل- لکن «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه»؛ خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا ان‌شاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند.
انگیزه براى ازدواج، باید تبدیل بشود به یک اقدام عملى؛ یعنى ازدواج باید تحقق پیدا بکند. اینکه خداى متعال میفرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه، این یک وعده‌‌ى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیه‌‌ى وعده‌‌هاى الهى که به آن وعده‌‌ها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم. ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمیشود که وضع معیشتى افراد دچار تنگى و سختى بشود؛ یعنى از ناحیه‌‌ى ازدواج کسى دچار سختى معیشت نمیشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند. محیط دانشجویى محیط خوبى و مناسبى است براى زمینه‌‌سازى ازدواج. به نظر من بر روى مسئله‌‌ى ازدواج جوانها، خود جوانها، اولیاى خانواده‌‌هایى که جوانها متعلق به آنها هستند، و مسئولان ذى‌‌ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصمیم بگیرند؛ نگذاریم سن ازدواج - که امروز متأسفانه بالا رفته؛ بخصوص در مورد دختران - ادامه پیدا بکند. بعضى از تصورات و سنتهاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که اینها دست‌‌وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوانها است؛ این سنتها را باید عملاً نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه‌‌گرید، پرنشاطید، پیشنهادکننده‌‌ى نقض خیلى از عادتها و سنتها هستید، به نظر من این سنتهاى غلطى را هم که در زمینه‌‌ى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید؛ این هم یک مسئله است که من تأکیدِ آن را لازم میدانم. البته در گذشته معمول بود که براى ازدواج، افراد خیر و مؤمنى پیدا میشدند، واسطه‌‌گرى میکردند، دخترهاى مناسب را، پسرهاى مناسب را، معرفى میکردند، ازدواجها را راه مى‌‌انداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه به‌‌وجود بیاید.
دیدار دانشجویان 1393/05/01



      

قال رَسُولُ اللّهِ - صلی الله علیه وآله - : مَنْ زارَ عالِماً فَکَأنَّما زارَنی، وَ
مَنْ صافَحَ عالِماً فَکأنَّما صافَحَنی، وَ مَنْ جالَسَ عالِماً فَکَأنَّما جالَسَنی، وَ مَنْ جالَسَنی
فِی الدُّنْیا أجْلَسْتُهُ مَعی یَوْمَ الْقِیامَةِ.
«مستدرک الوسائل، ج 17، ص 300، ح 21406»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
هر کس به دیدار و زیارت عالم ودانشمندی برود مثل آن است که مرا زیارت کرده،
هر که با دانشمندی دست دهد و مصافحه کند مثل آن که با من مصافحه نموده،
هر شخصی همنشین دانشمندی گردد مثل آن است که با من مجالست کرده،
و هر که در دنیا با من همنشین شود، در آخرت همنشین من خواهد گشت.



      

«118» یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالًا وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ‌

اى کسانى که ایمان آورده‌اید! از غیر خودتان همراز نگیرید. آنان در تباهى شما کوتاهى نمى‌کنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا کینه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پیداست و آنچه دلشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقیق ما آیات (روشنگر و افشاگر توطئه‌هاى دشمن) را براى شما بیان کردیم اگر تعقّل کنید.
نکته ها

«بِطانَة» به لباس زیر گفته مى‌شود که به «بَطن» و شکم مى‌چسبد. این کلمه، کنایه از مَحرم اسرار است. «خَبال» به معناى نابودى فکر و عقل است. «عَنَت» به معنى سختى و رنج، و «یَألُون» به معنى کوتاهى کردن در انجام کار است.

دشمن براى ما چه آرزو مى‌کند؟

اگر به واژه‌ى «وَدَّ» در قرآن بنگریم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى‌یابیم:

1. غفلت از سلاح وسرمایه خود. «وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ» «1»

«1». نساء، 102.

جلد 1 - صفحه 590

2. ضعف و سستى و مداهنه و سازش‌کارى. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ» «1»

3. رنج و فشار و به زحمت افتادن. «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ»

4. ارتداد و بازگشت از دین. «وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمانِکُمْ کُفَّاراً» «2»
پیام ها

1- بیگانگان را مَحرم اسرار خویش قرار ندهیم. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ» وجود مستشاران خارجى در کشورهاى اسلامى، ممنوع است.

2- رازدارى، یک وظیفه‌ى قطعى است. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ»

3- هر مسلمانى هم که مصداق‌ «دُونِکُمْ» باشد، نباید محرم اسرار قرار گیرد، زیرا در میان مسلمانان نیز افراد فتنه‌جو و جاسوس، کم نیستند. «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ ...»

4- ملاک دوستى و روابط صمیمانه‌ى مسلمانان با سایر جوامع باید ایمان باشد.

«لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ»

5- دشمن در ضربه زدن به فکر و اندیشه کوتاهى نمى‌کند. «لا یَأْلُونَکُمْ خَبالًا»

6- دشمنان با شگردهاى گوناگون با ما برخورد مى‌کنند: 1. فساد. «لا یَأْلُونَکُمْ خَبالًا» 2. فشار. «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» 3. نفاق. «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ»

7- دشمنان خود را بشناسید و هشیار باشید، آنان ذرّه‌اى در توطئه و فتنه علیه شما کوتاهى نمى‌کنند. «لا یَأْلُونَکُمْ خَبالًا وَدُّوا ما عَنِتُّمْ»

8- اوامر و نواهى الهى، دلیل و فلسفه دارد. اگر شما را از روابط صمیمانه با دشمنان نهى مى‌کند، به خاطر آن است که آنان در توطئه علیه شما کوتاهى نمى‌کنند. «لا تَتَّخِذُوا ... لا یَأْلُونَکُمْ»

9- از کوزه همان برون تراود که در اوست. از دشمن انتظارى جز بغض و کینه‌نیست. «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ»

«1». قلم، 9.

«2». بقره، 109.

جلد 1 - صفحه 591

10- دشمنان خود را از تبلیغات آنان بشناسید. «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ»

11- روابط صمیمى با دشمنِ توطئه‌گر، نشانه‌ى بى‌عقلى است. برخورد صمیمانه، با افراد بى‌صفا، کم عقلى است. «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ... إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»

12- خداوند به درون همه آگاه است و نقشه‌هاى دشمنان اسلام را افشا مى‌کند.

«وَ ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ»

13- دشمنان شما منافق هستند، ظاهر و باطنشان یکى نیست. «ما تُخْفِی صُدُورُهُمْ»

14- خداوند با معرّفى روحیات دشمن، با شما اتمام حجّت کرده است. «قَدْ بَیَّنَّا الْآیاتِ»

15- مؤمن بودن مسأله‌اى است و عاقل بودن مسأله دیگر، لذا در این آیه خداوند به مؤمنان مى‌فرماید: کفّار را محرم اسرار خود قرار ندهید، اگر عقل دارید. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»

 



      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >




[Designed By Ashoora.ir    مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ ]