سه روش تست برای تشخیص ضربات جدی مغزی:
1 ــ از بیمار یا شخص ضربه مغزی خورده بخواهید بخندد.
2 ــ از بیمار یا شخص ضربه خورده بخواهید دو دستش را بالا نگه دارد..
3 ــ از بیمار یا شخص ضربه خورده بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند.
مثلا" بگوید خورشید در آسمان بسیار خوب می درخشد.
اگر بیمار یا شخص ضربه خورده قادر به انجام یکی از این کارها نباشد باید فوری امبولانس را خبر کرده
و بیمار را به بیمارستان منتقل کرده و به مسئول مربوطه
عدم اجرای یک یا چند اعمال فوق را اطلاع داده تا ایشان پزشک را در جریان گذارد.
وحید: لطفا درصورتی که مطلب فوق غلط است تذکر دهید تا حذف شود.
سلام آقای سردبیر
موفق باشید و عاقبتتان بخیر،با توجه به سوء تفاهم تصویر چاپ شده در صفحه اول روزنامه شما از طرف وزیر محترم فرهنگ، و علی الخصوص پاسخ شما،مایلم نکته ای را مطرح کنم که البته چهار سال و اندی دیرتر گفته می شود چون نمی دانستم به که باید گفت.
آن وقتها دوستی کتاب “آخرین سفر شاه“ را لطفا به من داد ،در اواخر کتاب آمده است که: دوستان اشرف پهلوی او را سایپا می خواندند،بله،درست است،SAIPA که ظاهرا نام شرکت و ماشین “رنو“ است و البته این نام، یعنی سایپا، مخفف کلمات زیر است:
Son Altess Imperial Princess Ashraf
همانطور که توجه فرمودید کلمات بالا به زبان فرانسوی میشود:
والاحضرت همایون شاهدخت اشرف
و این نام و عنوان همچنان زینت بخش هزاران ماشین رنو و...است و حال یک سئوال:در طول این نوزده سال ،یک مسئول امر ،یک سیاستمدار و ... متوجه این نکته نشده است؟
با آرزوی سلامتی و حسن عاقبت ان شاالله !
فرهاد مهراد1377/3/1 + لینک
بعد ها مثلا اصلاحش کردند:
شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل به نام اختصاری (سایپا)
(در فرانسوی Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme) تغییر یافت.
لعنت الله علی القوم الظالمین.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز حجتالاسلام علیرضا حدائق در جلسه هماهنگی بنیاد مهدی موعود(عج) با اشاره به غربت حضرت مهدی(عج) در عصر حاضر اظهار کرد: کار زیربنایی درباره حضرت مهدی(عج) و ترویج گفتمان مهدویت، باید از خانوادهها آغاز شود و همه شیعیان وظیفه دارند که نام حضرت مهدی(عج) را احیا کنند.
رئیس بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه باید خود را تحت آزمون قرار داده و اگر امام زمان (عج) حضور یابند، مانند کوفیان دست از حمایت امام زمانمان برنداریم، خاطرنشان کرد: فرصتها زودگذر بوده و تبلیغ برای مهدویت وظیفه همه است.
حجتالاسلام حدائق با اشاره به اینکه انتظار یک نهضت همگانی است، تصریح کرد: دلهای عامه مردم به سوی معارف اسلامی و امام زمان(عج) متمایل بوده و این دلهای آماده نیاز به یک جهتگیری صحیح دارند.
وی با بیان اینکه در این بنیاد فعالیتهای خوبی در خصوص مهدویت انجام میشود، عنوان کرد: این مجموعه فرهنگی ردیف بودجه نداشته درحالیکه کشور ما، کشور امام زمان(عج) بوده و این عدم تخصیص بودجه به مباحث مهدویت جای انتقاد دارد.
رئیس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به لزوم استفاده از فرصت مهدی یاوری اظهار کرد: رسانههای عمومی جامعه ما آنچنان که باید در خصوص مهدویت مایه نگذاشته و از این مقوله غفلت ورزیدهاند.
حجتالاسلام حدائق با بیان اینکه نخستین دانشگاه بینالمللی مهدویت در شیراز راهاندازی میشود، خاطرنشان کرد: این دانشگاه سند افتخاری برای سومین حرم اهل بیت(ع) بوده و در فضایی بیش از 15 هزار مترمربع زیر بنا به عنوان اسلامیترین دانشگاه احداث شده و در آن خواهران از برادران در فضای جداگانه تحصیل میکنند.
در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. توجه: خودرو های چینی بدلیل بی کیفیتی و نمرات منفی بالای 50 توسط اقلیم رهایی از مقایسه حذف شده اند.
1.تندر90 21.0 امتیاز منفی
2.پژو 206 با 24.4 امتیاز منفی
3.رانا ال ایکس با 27.3 امتیاز منفی
4.پژو پارس با 51.8 امتیاز منفی
5.سمند با 52.3 امتیاز منفی
6.پژو 405با 52.4 امتیاز منفی
7.تیبا با 62 امتیاز منفی
8.سایپا 131 با 80.8 امتیاز منفی
9.سایپا 132 85.00 امتیاز منفی
قضاوت با شماست!
احتمال زیاد، خیلی از رانندگان از علائم روی لاستیک سر در نمیآورند. پس به بررسی علائم و نشانههای روی لاستیک میپردازیم.
اول از همه، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگترین نشانه روی تایر است.. در مرحله بعدی اندازه تایر، سرعت مجاز و میزان بارگذاری روی آن است. مانند ZR 20 Extra load 40/295 نحوه کارکرد تایر از دیگر مشخصاتی است که روی لاستیک حک میکنند مانند Tubeless یا Radial بودن آن. تایرهای رادیال امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد فرمان پذیری مناسبی در جادههای مختلف به خودرو میدهد.
بیشترین بار مجاز و بیشترین فشار لاستیک معمولاً در لبه داخلی تایرها نوشته میشود. مانند kg1060max load، max inflation 330 kpa. آشکارا مشخص است این دو مشخصه با توجه به نوع تایر و ابعاد تایر با هم متمایز است.
ابعاد تایر، هر کدام از اعداد در واقع از مشخصات تایر مانند پهنا، ارتفاع و سرعت دورانی میباشد. با توجه به شکل گروه سه رقمی شمارهها مانند 295 بیانگر پهنای تایر بر حسب میلیمتر است. شماره دو رقمی بعدی مانند 40 نشانگر ارتفاع دیواره لاستیک است که معمولاً به صورت درصدی از پهنا نمایش میدهند، در اینجا یعنی 40 درصد 295 میلیمتر که برابر 118 میلیمتر است. حرف بعدی ZR است که معمولاً برای تایرهای با سرعت بالا استفاده میشود. Z یعنی شما مجاز خواهید بود که با سرعت بیشتر از 149 مایل بر ساعت (240 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنید و R یعنی این لاستیک رادیال است. شماره دو رقمی آخری هم نمایانگر قطر رینگ میباشد. تشکر از پدال.
باید اضافه شود که شما ممکن است در کنار شماره رو رقمی حرفهای دیگر هم ببینید که بیانگر بیشترین سرعت مجاز است.
M-130km/h
N- 140 km/h
P- 150 km/h
Q- 160km/h
R- 170 km/h
S- 180 km/h
T-190km/h
U- 200km/h
H-210 km/h
V- 240 km/h
W- 270 km/h
Y- 300 km/h
انرژی آزاد شده از خورشید آنقدر زیاد است که حتی تصور آن نیز دشوار است.
انرژی آزاد شده از هسته خورشید در هر ثانیه، معادل صدها میلیارد بمب اتم می باشد.
رتبه اول:
تویوتا یاریس ؛ موتور 1300 ، 84 اسب بخار ، هر صد کیلومتر: 6 لیتر ؛ قیمت: 85 میلیون تومان
رتبه دوم:
هیوندای I20؛ موتور1600، 126 اسب بخار ، هر صد کیلومتر:6.1 لیتر ؛ قیمت: 75 میلیون تومان
رتبه سوم:
مزدا 2 ؛ موتور 1500، 100 اسب بخار ، هر صد کیلومتر: 6.3 لیتر ؛ قیمت: 70 میلیون تومان
رتبه چهارم:
206 تیپ 2 ، موتور 1400 ، 75 اسب بخار ، هر صد کیلومتر: 6.4 لیتر ؛ قیمت: 35 میلیون تومان
رتبه پنجم:
رانا LX ، موتور 1600 ، 110 اسب بخار ، هر صد کیلومتر: 6.6 لیتر ؛ قیمت: 31 میلیون تومان
رتبه ششم:
لیفان 520، موتور 1600 ، 106 اسب بخار ، هر صد کیلومتر: 6.7 لیتر ؛ قیمت: 28 میلیون تومان
رتبه هفتم:
مگان، موتور 1600، 115 اسب بخار ، هر صد کیلومتر: 6.9 لیتر ؛ قیمت: 85 میلیون تومان
نکته اول: مصرف مورد مقایسه مصرف ترکیبی میباشد.
نکته دوم: قیمتها مربوط به دی ماه 92 میباشد.
ستارگان نوترونی آنقدر چگال و متراکم می باشند که در مقام مقایسه،
جرم یک قوطی کنسرو از مواد یک ستاره نوترونی ، بیشتر از جرم کره ماه می باشد.
«فرمانروایی آسمانها و زمین از آن خداست.»
دانشمندان بر این باورند که ما فقط قادر به دیدن 5 درصد از ماده در جهان هستی می باشیم.
این در حالیست که باقی کیهان از ماده ای نامرئی به نام "ماده تاریک"
و همچنین نوع اسرارآمیزی از انرژی به نام "انرژی تاریک" تشکیل شده است.
«فرمانروایی آسمانها و زمین از آن خداست.»
تعرفه واردات خودرو در کشور با گذشت بیش از چهار دهه از زمان آغاز صنعت خودروسازی، هنوز تعرفهای سنگین و کمرشکن است و نه تنها منجر به آن نشده که خودروسازان کشور دست به تولیداتی استاندارد و قابل رقابت با سایر تولیدات جهانی بزنند، بلکه تبدیل به یک امتیاز ویژه برای آنان شده تا همچنان بدون ترس از هیچ رقیب خارجی، به انحصار و فشار خود بر مصرف کننده ایرانی ادامه دهند. نگاهی به وضعیت تعرفه واردات خودرو در کشورهای بزرگ تولید کننده خودروی جهان نشان میدهد که اکنون ایران در این حوزه چه وضعیت اسفناکی دارد. تنها کافی است به کشور چین توجه کنید که اکنون با بیش از هجده میلیون تولید خودرو در سال، چه وضعیتی دارد. تعرفه واردات در این کشور که تا سه دهه گذشته، 260 درصد بود، اکنون به 25 درصد کاهش یافته است.آیا تعرفه واردات، رمز موفقیت این کشورها در تبدیل شدن به غولهای صنعت خودروسازی است؟ آیا تعرفه واردات بوده که توانسته این درجه از کارایی و کیفیت را در صنعت خودرو این کشورها رقم بزند؟ آیا ما با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی، توانستهایم حتی به گرد پای این کشورها در صنعت خودرو برسیم؟
هماکنون پرسش اینجاست که تا پنج سال آینده، چه میزان دیگر اجحاف در حق مصرف کننده ایرانی باید روا داشته شود و چه تعداد دیگر باید در جادههای کشور جان خود را به دلیل نبود استاندارد لازم در خودروهای داخلی و دسترسی نداشتن به خودروهای روز دنیا از دست بدهند؟ چند نفر دیگر باید قربانی افزایش قیمتهای همیشگی خودروسازان شده و از خرید خودروی ایرانی برای همیشه پشیمان شوند؟ خوب است دولت و مسئولان یک بار هم که شده، پاسخ این پرسشها را شفاف بگویند. نقل از تابناک که حرف دل من را زد.
وحید نوشت: 206 اس دی رو فروختم 20 میلیون الان شده چهل میلیون ! با پولم باید یه براید خوب بخرم!

+ دلتنگ یک زیارت مقبولم یا حتی یک برف مثل قدیم ها یک باران طولانی پس آمدم ای شاه پناهم بدهی تو تا باز شود هر گره کور خلاصه مانند دل من دل دریاچه ی قم هم از دوری مشهد زده هی شور خلاصه...

+ رفقا سلام... من در میانه ی مسیری هستم که دوازده سال قبل شروع کردم... وحیدم آن زمان حدود بیست سالم بود الان حدود سی سال... باورم نمیشه همون وبلاگ نویس نوجوانی هستم که از دوران مدرسه راهنمایی مینوشت.. وقتی نوشتن همه ی زندگیم بود.. یادش بخیر... کسانی که اقلیم رهایی هنوز یادشونه سلااااااااااام...
